banner

حذف سادات از شناسنامه نوزاد چگونه انجام می شود؟

حذف سادات از شناسنامه

حذف سادات از شناسنامه کار بسیار دشواری است و احتمال موفقیت نسبی دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود اگر توانایی انجام فرایندهای پیچیده قانونی در سازمان ثبت احوال را ندارید، از کمک و مشاوره یک وکیل بهره‌مند شوید. در ادامه خواهید خواند که تنها راه برای حذف سادات از شناسنامه، حذف سیادت است؛ باید دقت داشته باشد که اثبات عدم سیادت یا همان حذف سیادت کار ساده‌ای نیست.

سیادت چیست؟

برای اقدام به حذف سادات از شناسنامه باید در ابتدا به تعریف مفهوم سیادت بپردازیم. ماهیت سیادت چیست؟ سیادت از ریشه عربی کلمه سید به معنی آقا و سرور می‌آید و عنوانی است که به بعضی از اشخاص اعطا می‌شود و طبق تعریف اسلامی آن، در سجل احوال شخصیه‌ی آنان درج می‌شود. دارای سیادت، در اصطلاح به کسانی گفته می‌شود که اجداد و نیاکان آن‌ها از فرزندان و خویشان امامان معصوم شیعه و فرزندان آن‌ها می‌باشند؛ عنوان «سید» به نسل‌های بعد از آن‌ها نیز منتقل می‌شود.

با تولد هر شخص و اعلام آن به مرجع ثبت احوال و یا مامور ثبت احوال برای ثبت نام در شناسنامه، در صورتی که پدر عنوان سیادت را داشته باشد، در شناسنامه‌ی نوزاد نیز سیادت را ثبت می‌کنند. سید، سیده و سادات از انواع پیشوندهای سیادت برای نوزادان است.

حذف سیادت چگونه انجام می شود؟

حذف و اثبات سیادت، از دعاوی قابل طرح در محاکم دادگستری می‌باشد. برخی افراد شجره‌نامه حاوی سیادت اجداد خود را دارند. برخی دیگر اما نیاز به اثبات سیادت دارند. در این موارد افراد با داشتن شناسنامه اجداد و شجره‌‌نامه، می‌توانند به ثبت احوال مراجعه و در راستای اثبات سیادت اقدام کنند. در مورد حذف سیادت نیز به همین منوال است؛ یعنی فرد باید ثابت کند که سیادت ندارد. البته در بحث حذف سیادت، افراد با مشکلاتی بیشتری روبه رو می‌شوند. در این مورد بهتر است با وکیل متخصص مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی: تغییر نام در شناسنامه

قانون ثبت احوال در مورد حذف سادات از شناسنامه

قانون ثبت احوال در مورد حذف سادات از شناسنامه

برابر با ماده ۲۰ قانون ثبت احوال کشور :«ذکر سیادت در اسناد سجلی ساداتی که سیادت آنان در اسناد سجلی پدر و یا جد پدری مندرج باشد و یا سیادت آنان با دلائل شرعی ثابت گردد، الزامی است؛ مگر کسانی که خود را سید ندانند و یا عدم سیادت آنان شرعاً احراز شود.» در این صورت نیاز است تا فرد به حذف سیادت اقدام کند و پس از آن به حذف سادات از شناسنامه بپردازد.

حذف سادات از شناسنامه کودک یا جلوگیری از درج آن در هنگام تولد

برخی افراد در کودکی و هنگام دریافت شناسنامه، با وجود سید بودن والدین‌شان پسوند سادات را دریافت نکرده‌اند؛ اما اکنون دیگر چنین نیست. طبق فرمان امام و بخشنامه مربوطه کلمه سید اجباراً به اول اسم همه سادات اضافه می‌شود از طریق ثبت احوال و دلبخواه نیست. بنابراین نمی‌توان از درج آن در شناسنامه جلوگیری کرد. تنها راه نداشتن پسوند سادات، حذف سادات از شناسنامه با توجه به حذف سیادت است.

در مورد کودکان قوانین مشابه بزرگسالان است و ادله و فرایند حذف سیادت باید طی شود؛ منتها در مورد کودکان باید در ابتدا برایشان حکم رشد گرفت. به این معنا که از لحاظ عقلی رشد کرده اند و می‌توانند برای نان خودشان تصمیم بگیرند.

حذف سادات از شناسنامه در چه صورت امکانپذیر است؟

در صورتی که پدر شما از سادات باشند، حذف سیادت و نام سیده از شناسنامه شما ممکن نیست؛ مگر اینکه با ادله کافی اقدام به اثبات عدم سیادت کنید. مطابق قانون در صورتی که ‌شما بر عدم ‌سیادت خود اعتقاد داشته باشید و این موضوع شرعاً احراز گردد، حذف آن ممکن خواهد ‌بود. ابتدا باید از طریق ثبت احوال اقدام کنید. پس از آن لازم است تا به دادگاه رفته و عدم سیادت خود را ثابت کنید.

اگر به اداره ثبت احوال صادرکننده شناسنامه مراجعه کرده و تقاضای خود را تقدیم کردید ومورد قبول واقع نگردید، می‌توانید دادخواستی به طرفیت اداره ثبت احوال مطرح نمایید؛ دلیل این کار این است که دوباره موضوع در دادگاه، بر اساس دلایل و مستندات شما، مورد رسیدگی واقع شود.

مطلب پیشنهادی: بهترین وکیل ثبت احوال

وکیل حذف سیادت برای حذف سادات از شناسنامه

وکیل برای حذف سادات از شناسنامه

این وکیل در واقع نوعی وکیل شناسنامه است. وکیل شناسنامه فردی است که با اشراف و آگاهی از قوانین ثبت احوال شما را در موارد مربوطه مثل اضافه یا حذف پیشوند یا پسوند، حذف سادات در شناسنامه و دیگر مسائل مربوط به نام و فامیلی، برابر مقررات موجود یاری می‌رساند. وکیل حذف سیادت بایستی عدم سیادت را اثبات نماید و با ارائه دلایل و مدارک به اداره ثبت احوال تقاضای حذف را برای شما ثبت کند؛ لازم به ذکر است این کار توسط وکیل، کاری نسبتاً پرهزینه است.

جمع بندی

با توجه به آنچه تا این جا گفته شد، باید دانست که کار دشواری است؛ اما غیرممکن نیست. برای حذف سادات از شناسنامه، فرد باید عدم سیادت خود را به اثبات برساند که به آن حذف سیادت می‌گویند. اطلاعات لازم در مورد مدارک و ادله کافی برای حذف سیادت را باید در مشورت با یک وکیل، دریافت کنید؛ چراکه این ادله با توجه به پرونده هر شخص متفاوت است.

سوالات متداول ددر خصوص حذف سادات از شناسنامه

آیا حذف سادات از شناسنامه امکان پذیر است؟

حذف سادات از شناسنامه بسیار دشوار است و فرد باید به حذف سیادت خود با کمک ادله اقدام کند.

حذف سادات از شناسنامه چگونه انجام می شود؟

با مراجعه به ثبت احوال و درخواست دادن و سپس حضور در دادگاه برای اثبات عدم سیادت یا به کمک وکیل این کار را میتوان انجام داد.

۳.۸/۵ - (۵ امتیاز)