banner

سقط جنین غیر قانونی

سقط جنین غیر قانونی

هنگامی که مادر تصمیم می‌گیرد از رحم خود جنینی را خارج کند، در اصل تصمیم گرفته است تا دوران حیات جنین را پایان دهد. این تصمیم می‌تواند به دلایل مختلفی صورت بگیرد. جالب است بدانید هنگامی که مادر بر طبق قوانین مدنی این عمل را انجام دهد، مرتکب جرم سقط جنین غیر قانونی نشده است و می‌توان گفت با مجوز دست به اقدام این عمل زده است. در این صفحه از ایران وکالت قصد داریم تا درباره اینکه چه زمانی سقط جنین غیر قانونی است توضیحاتی داشته باشیم.

زمانی که سقط جنین به ۳ روش خودبه‌خودی، جنایی و درمانی انجام می‌شود مادر از لحاظ قانون مرتکب جرم سقط جنین جنایی یا غیر قانونی شده است. سقط جنین جنایی، معمولا در مراکز غیر بهداشتی و زیرزمینی انجام می‌شود. زمانی سقط جنین شکل قانونی را به خود می‌گیرد که در مراکز بهداشتی و طبق قوانین مدنی انجام شود و همچنین حال مادر و جلوگیری از فوت جنین بسیار مهم تلقی بشود.

امروزه با توجه به مشکلات مالی و عقیدتی، مسئله سقط جنین رو به افزایش است. سقط جنین در نگاه اول کاملا غم انگیز به نظر می‌رسد، همچنین در جمهوری اسلامی و دین اسلام سقط جنین با قتل نفس برابری می‌کند و از همین رو این عمل را جرم خطاب می‌کنند و همچنین مجازاتی را تعیین نموده‌اند.

بیشتر مردم دنیا با اعتقادات مختلف نیز با سقط جنین مخالف هستند این عمل را گناه شمرده‌اند به همین علت بیشتر کشورها سقط جنین غیرقانونی را ممنوع اعلام کرده‌اند!

سقط جنین غیر قانونی چیست؟

به پایان دادن جنین در رحم مادر، سقط جنین می‌گویند. همانطور که تا به حال متوجه شده‌اید، سقط جنین غیرقانونی زمانی صورت می‌گیرد که توسط وسایل یا لوازم هایی غیر بهداشتی، قبل از کامل شدن جنین در رحم مادر، خارج شود. لازم به ذکر است بدانید، سقط جنین زمانی قانونی است که فرزند بتواند در دستگاه، به حیات خود ادامه دهد.

قوانینی که ایران برای سقط جنین به صورت عمدی در نظر گرفته است، مجازات تعزیری و پرداخت دیه می‌باشد. اما اگر شخصی در این جرم همکاری داشته باشد، باید در برابر قانون قرار بگیرد و مستحق مجازات است.

مطلب یشنهادی: بهترین وکیل خانواده

سقط غیرقانونی جنین

همکاری در جرم سقط جنین غیر قانونی

اگر افرادی نظیر پزشک ماما یا اشخاص عادی در جرم سقط جنین غیر قانونی مشارکت داشته باشند، قانون می‌تواند برای آن افراد مجازاتی را در نظر بگرید.

به گونه‌ی دیگر افرادی که به هر دلیلی، سقط غیر قانونی جنین را انجام می‌دهد یا در این زمینه فعالیتی نظیر تحصیل کردن، آموزش دادن و دارو دادن به مادر باردار را انجام دهد، مرتکب جرم شده است و باید در برابر قانون پاسخگو باشد.

سقط جنین غیر قانونی باعث قتل عمد می‌شود؟

در این مورد اختلافات زیادی بین علما و قانون‌گذاران وجود دارد. بیشتر فقها و علما بر این باورند که سقط جنین قبل دمیده شدن روح در بدن صورت بگیرد، قتل عمد محسوب نمی‌شود.

اما اگر بعد از دمیده شدن روح اقدام به این عمل بکنید، مرتکب گناه و همچنین مجازات شده‌اید که باید قانون به آن رسیدگی کند و مجازاتی را تعیین نماید. ولی قانون‌گذاران بر این باورند که چه قبل یا بعد از دمیده شده روح در بدن، اقدام به عمل سقط جنین غیرقانونی بکنید مرتکب قتل عمد شده‌اید و همچنین برای هر کدام مجازات خاصی را در نظر گرفته‌اند.

مجازات سقط جنین غیر قانونی چیست؟

با توجه به قوانینی که قانون‌گذاران در نظر گرفته‌اند، سقط جنین پس از سه ماهگی جرم به حساب می‌آید. سقط جنین به روش غیر قانونی پس از  ۳ ماهگی، شش ماه حبس دارد که معمولا توسط دو دسته افراد انجام می‌شود که آن دو دسته افراد را پزشک ماما و افراد معمولی تشکیل داده‌اند. اما لازم به ذکر است بدانید مجازات پزشک ماما نسبت به افراد معمولی بیشتر است و علت آن هم مسئولیت پذیری است که در برابر بیمار دارند.

بر طبق قانون مجازات افراد معمولی که در سقط جنین غیر قانونی مشارکت داشته باشند، ۱ تا ۱۲ ماه حبس و جریمه نقدی را به دنبال دارد. ولی مشارکت پزشک ماما علاوه بر باطل نمودن مدارک پزشکی‌اش، جریمه نقدی و ۲ تا ۵ سال حبس را تعیین نموده‌اند. 

قابل به ذکر است قانون‌گذاران در قوانین ایران، حبس و جریمه‌ای برای مادر در نظر نگرفته‌اند اما اگر سقط غیر قانونی جنین و به صورت عمدی انجام شود، مادر باید دیه‌ای را به پدر بپردازد. سوالی که این لحظه ممکن است ایجاد شود، این است که دیه جنین چگونه محاسبه می‌شود؟ 

در جواب این سوال باید گفت، اگر جنین بعد از ۳ یا ۴ ماهگی که روحی در آن دمیده شده است، سقط شود؛ مادر موظف است دیه کامل را به پدر پرداخت کند.

بر گفته قانون، آزار و اذیت زن باردار جرم است و اگر آن اذیت‌ها موجب سقط فرزند میشود، فرد آزار دهنده باید قصاص و بین ۱ تا ۳ سال حبس بکشد. اما اگر فرد آزار دهنده به صورت عمدی، زن باردار را مورد ضرب شتم قرار دهد و فرزند وی سقط شود، مرتکب جرم سقط جنین غیر قانونی شده است و قانون‌گذران بر این باورند که باید آن فرد را قصاص کرد.

مطلب پیشنهادی: بهترین وکیل دیه

روش های سقط جنین غیر قانونی

نتیجه گیری

همانطور که می‌دانید سقط جنین، در همه جای دنیا در حال رشد است. به همین علت دولت قوانینی را برای سقط جنین غیرقانونی را در نظر گرفته‌ است که در کشورهای مختلف گوناگون می‌باشد. ما در این مقاله از سایت ایران وکالت قصد داشتیم تا شما را با مجازاتی که کشور ایران برای این جرم در نظر گرفته است، آشنا کنیم.

۵/۵ - (۲ امتیاز)