banner

آیا مطالبه مهریه بیش از ۱۱۰ سکه غیر ممکن است؟

مهریه بیش از 100 سکه

در هنگام اجرا صیغه، مرد چیزی به عنوان هدیه موظف است به همسر خود تقدیم کند که اصطلاحا به آن مهریه گفته می شود. هم اکنون با افزایش آمار روزانه طلاق، یکی از موضوعاتی که بسیار حائز اهمیت است مهریه بیش از ۱۱۰ سکه می‌باشد.

دقت داشته باشید برای تنظیم مهریه هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و مهر زن می تواند از نوع اقتصادی، اجتماعی، دارای ارزش مادی همچون طلا، نقره، پول نقد و غیره باشد.

همچنین در دین اسلام مقدار معینی برای مهریه مشخص نشده است. طبق قانون تصویب شده در سال ۱۳۹۱ که حمایت از خانواده نام دارد؛ سبب می شود که مطالبه مهریه بیش از ۱۱۰ سکه تایین شود و بازخواست بیشتر از این مقدار به قدرت پرداخت و شرایط مالی مرد بستگی خواهد داشت.

به عبارتی دیگر براساس این قانون، در شرایطی که مهریه زوج بیشتر از این تعداد باشد؛ درخواست آن کاملا به دارایی زوج و توانایی اقتصادی بستگی دارد که زن باید با ارائه مدرک و اسناد به دادگاه آن را اثبات کند. مهریه بیش از ۱۱۰ سکه به این معناست که دادگاه فرض را بر آن گذاشته است که زوج توانایی پرداخت آن را به صورت نقدی یا اقساط دارند و در شرایطی که مهر زن به هر دلیلی پرداخت نشود، مرد روانه زندان خواهد شد.

سقف مطالبه مهریه چه میزان است؟

مهریه بیش از 100 سکه امکان پذیر است؟

قبل از اینکه به مطالبه مهریه بیش از ۱۱۰ سکه بپردازیم بهتر است با معنای لغوی مهریه نیز آشنا شوید. مهریه به مالی گفته می‌شود که مرد در زمان ازدواج تعهد می‌کند تا به همسر خود در هر زمان که مطالبه کرد، آن را پرداخت کند.

مهریه نیز به دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم بندی می شود. مهریه عندالمطالبه همان طور که از نامش پیداست، به محض درخواست زن باید پرداخت شود و در صورت عدم توانایی پرداخت، مرد روانه زندان خواهد شد.

همچنین مهریه عندالاستطاعه نیز باید در محض مطالبه زن پرداخته شود ولی نکته ای که حائز اهمیت است این می‌باشد که مرد باید توانایی پرداخت را داشته باشد که زن با ارائه مدارک و سند به دادگاه، دادگاه را از درآمد و دارایی مرد آگاه می سازد.

اکنون که با معنای لغوی مهریه و انواع آن آشنا شده‌اید، به جواب سوال مطالبه مهریه بیش از ۱۱۰ سکه غیر ممکن است یا نه؟ می پردازیم.

به کلام بسیار ساده اگر مهریه بالاتر از ۱۱۰ سکه باشد طبق ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده پرداخت آن مشروط به توانایی مالی زوج است. به عبارتی دیگر مرد موظف است هنگام مطالبه مهریه توسط زن، ۱۱۰ سکه مهریه را پرداخت کرده و در صورت بیشتر بودن مقدار مهریه هر زمانی که توانایی پرداخت آن را داشت، باید مهر زن را بپردازد.

مطلب پیشنهادی: مطالبه مهریه

حالت های پرداخت مهریه بیش از ۱۱۰ سکه

حالت‌های پرداخت مهریه بیش از 110 سکه

مهریه کمتر از ۱۱۰ سکه : در این شرایط مرد موظف است تمامی مهریه را پرداخت کند. در غیر این صورت روانه زندان خواهد شد.

مهریه دقیقا ۱۱۰ سکه : همانند حالت اول مرد موظف است در صورت مطالبه مهریه توسط زن، هر ۱۱۰ سکه را پرداخت کند. در غیر این صورت روانه زندان خواهد شد.

مهریه بیش از ۱۱۰ سکه : اگر مهریه بالاتر از ۱۱۰ سکه معین شده باشد، طبق قانون باید در ابتدا ۱۱۰ سکه پرداخت شود. سپس دادگاه میزان توانایی مالی فرد را بررسی کرده و با توجه به شرایط اقتصادی مرد نتیجه گیری خواهد کرد. در صورتی که شرایط مالی مرد در وضعیت خوب و مناسب باشد، موظف است تمامی مهریه مشخص شده زن را بپردازد. همچنین اگر دادگاه تشخیص دهد که مرد قادر به پرداخت مهریه بیش از ۱۱۰ سکه نیست، مرد موظف می شود؛ تا در ابتدا ۱۱۰ سکه مهر را پرداخت کرده و باقی مانده مهریه را هر زمانی که شرایط مالی اش بهبود یافت، برای پرداخت آن اقدام کند.

آیا مهریه بیش از ۱۱۰ سکه باطل تلقی می شود؟

مطالبه مهریه بیش از 110 سکه

باطل شدن مهریه بالاتر از ۱۱۰ سکه از نظر قانونی کاملا غلط و خلاف قانون به شمار می‌رود. در صورت داشتن اموالی جهت وصول مهریه و معرفی دارایی مرد به دادگاه توسط زن، هیچ مانعی جهت وصول مهریه بیش از ۱۱۰ سکه وجود نداشته و نخواهد داشت.

اما در صورتی که مرد قادر به پرداخت مهریه مشخص شده، نباشد و مهریه نیز عندالمطالبه تنظیم شده باشد؛ مرد برای عدم پرداخت ۱۱۰ سکه از مهریه عندالمطالبه تا زمان پرداخت، اثبات اعسار و یا جلب رضایت زن در زندان خواهد ماند.

اما در مهریه عندالاستطاعه مرد به عدم پرداخت مهریه زندانی نمی شود. جالب است بدانید اگر مرد اموال خود را به فرد دیگری منتقل کند و این امر اثبات شود، معامله باطل خواهد شد و اموال منتقل شده بابت مهریه زن توقیف شده و در نهایت به زن پرداخت می شود.

مطلب پیشنهادی: میزان نفقه‌ زن خانه دار

جمع بندی

در این مقاله بحث‌هایی را درباره مقدار و نوع مهریه، توانایی پرداخت آن توسط مرد، و انواع مهریه بررسی می‌کند. همچنین به معنای لغوی مهریه و تاثیر آن بر مسائل حقوقی و اجتماعی اشاره دارد. در نهایت، این متن به این نتیجه می‌رسد که پرداخت مهریه بیش از ۱۱۰ سکه به توانایی مالی زوج بستگی دارد و در صورت عدم پرداخت، مرد ممکن است با مشکلات حقوقی روبرو شود. بنابراین با توجه به موارد ذکر شده فوق، مطالبه مهریه بالاتر از ۱۱۰ سکه در صورتی امکان پذیر است که دادگاه تشخیص دهد مرد توانایی پرداخت مهریه بیش از ۱۱۰ سکه را دارد.

سوالات متداول در خصوص مهریه بیش از ۱۱۰ سکه

مدارک لازم جهت درخواست مهریه چیست؟

سند ازدواج، کارت ملی و شناسنامه، درخواست صدور اجراییه و پرداخت هزینه‌های دولتی

تا چه میزان از مهریه قابل پرداخت می باشد؟

براساس ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده، درخواست مهریه تا ۱۱۰ سکه امکان پذیر می باشد و مرد موظف است تا ۱۱۰ سکه را در هر صورتی، حتی اگر توانایی پرداخت آن را نداشته باشد، بپردازد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)