banner

ثبت علائم تجاری

ثبت علائم تجاری

علائم تجاری طبق تعریف؛ برندها یا نام‌ها، عبارات، طرح‌ها، نمادها و یا شکل و لوگوهای خاصی از یک محصول هستند که به وسیله‌ آن از دیگر محصولات مشابه متمایز می‌شوند. نشانه تجاری معمولا برای اشاره به محصول یا خدماتی به کار می‌روند که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشند.

علائم تجاری باید به گونه‌ای باشند که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با این علائم تجاری به صورت ذهنی صفات و ویژگی‌های آن را در ذهن و قلب خود تداعی کند و به سمت آن جلب شود. همچنین علائم تجاری می‌توانند برانگیزاننده‌ی احساسات، ویژگی‌ها و مفاهیمی باشند که به نام یک محصول، گره خورده است.

طبق ماده ۳۰ قانونی که در زمینه ثبت علائم تجاری، صنعتی و خدماتی تصویب شده است؛ علائم تجاری عبارتند از هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد. حال در ادامه به بررسی هرآنچه که باید درباره علائم تجاری و ثبت این علائم بدانید، می‌پردازیم.

با ما در ایران وکالت همراه باشید.

نکات و مزایای مربوط به ثبت علائم تجاری

اگر شما تصمیم به ثبت برند مختص به خود را دارید، خوب است بدانید که ثبت این علائم مزایای زیر را به دنبال دارد:

  1. استفاده از علائم تجاری و همچنین ثبت برند باعث ایجاد تفاوت و تمایز بین محصولات و تولیدات شبیه به هم می‌شوند.
  2. در قرارداد نمایندگی شرکت‌های بزرگ، ارائه و ثبت برند یکی از مهم‌ترین مواردی است که حتما باید ذکر گردد.
  3. تولیدکنندگان، تجار و شرکت‌ها برای دریافت تسهیلات، نیازمند به ثبت علائم تجاری می‌باشند.
  4. استفاده و ثبت علائم تجاری وجهه‌ خاصی به شرکت‌ها، کسب وکارها و تولیدکنندگان می‌دهند.
  5. درصورت موفقیت‌آمیز بودن ثبت برند در بازار سرمایه، این علائم تبدیل به ثروتی ارزشمند برای صاحب حقوقی خود می‌شوند.
  6. تولیدکنندگان با داشتن مجوز و ثبت برند انحصاری و ثبت شده، ملزم به ارائه محصولات با کیفیت مطلوب می‌باشند.
  7. دریافت گواهی و نشان استاندارد، لزوما مستلزم ثبت علائم تجاری است.
  8. با ثبت برند، می‌توان از هرگونه سوء استفاده احتمالی از آن محصول جلوگیری کرد.
  9. علائم تجاری ثبت شده، موجب می‌شوند که در بازاریابی بین المللی و مذاکرات تجاری، موفقیت بیشتری داشته باشید.
  10. با ثبت برند، از دزدی طرح‌ها و ایده‌های دارای علامت تجاری ثبت شده ممانعت به عمل می‌آید.
  11. علامت‌های تجاری، قابلیت تمدید شدن نامحدود با پرداخت مبلغ تمدیدی را دارند.
  12. با ثبت برند، محافظت از آن توسط مراجع قانونی تأیید می‌شود.

شرایط و ضوابط ثبت علائم تجاری

شرایط و ضوابط ثبت علائم تجاری

ثبت علائم تجاری دارای شرایط و ضوابط خاص خود می‌باشد که این شرایط عبارتند از:

  • برای ثبت برند، زمانی مجوز صادر می‌شود که این علائم قبلا ثبت نشده باشند. لازم به ذکر است؛ علامتی که شما انتخاب می‌کنید باید مطابق با نظم عمومی ایران انتخاب و طراحی شده باشد.
  • برای ثبت برند تجاری نباید مشخصات برندهای معروف و شناخته شده به کار رفته باشد یا طرح شما مشابه علامت تجاری معروفی باشد.
  • استفاده از علائم جغرافیایی و مکان‌های آن در ثبت علائم تجاری قابل قبول نمی‌باشد. همچنین استفاده از اسم کشورهای دیگر و پرچم و نمادهای بین المللی به عنوان علائم تجاری، ممنوع می‌باشد.
  • استفاده از اسم‌های مشهور نیز به عنوان علائم تجاری قابل ثبت نمی‌باشد. همچنین استفاده از اصطلاحات لاتین بدون داشتن کارت بازرگانی قابل قبول نخواهد بود.
  • افراد زیر ۱۸ سال نمی توانند برند خود را ثبت کنند.

مطالعه بیشتر: بهترین وکیل مالکیت صنعتی

مدارک لازم برای ثبت علائم تجاری

مدارک لازم برای ثبت برند دارای دو بخش می‌باشد:

  • بخش اول شامل مدارکی می‌باشد که بسته به متقاضی حقیقی و حقوقی متفاوت می‌باشند.
    اشخاص حقیقی می بایست مدارک شناسایی خود، مانند کپی شناسنامه و کارت ملی خود را ارائه کنند. همچنین باید گواهی امضاء مالکین علامت تجاری نیز دریافت شود. اشخاص حقوقی نیز لازم است تا کپی آگهی تأسیس شخصیت حقوقی به همراه کپی آگهی آخرین تغییرات شرکت و همچنین مدارک شناسایی مدیرعامل شخصیت حقوقی و شماره تلفن وی را ارائه دهند.
  • بخش دوم نیز شامل مدارکی می‌باشد که هم متقاضیان حقیقی و هم متقاضیان حقوقی باید برای ثبت علائم تجاری ارائه نمایند.
    مدارکی همچون: مجوز به نام مالک علامت و نشان تجاری و ارائه علامت تجاری مربوطه و شرح توصیف علامت.

مراحل ثبت علائم تجاری

مراحل ثبت علائم تجاری

برای ثبت برند در ایران؛ شما در ابتدا باید مدارک مربوطه را تکمیل نمایید. در صورتیکه مدارک مربوطه آماده باشد، باید به سامانه مالکیت صنعتی مراجعه نمایید و در این سامانه باید گزینه ثبت علائم تجاری را انتخاب نمایید. راه دیگر مراجعه به بهترین وکیل مالکیت فکری مجرب و راهنمای گرفتن از وی م‌باشد.

پس از آن، اظهارنامه‌ مربوطه را که معمولا برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است را برحسب نوع مالک علامت تجاری، انتخاب نمایید و در مرحله‌ بعدی باید اطلاعات مربوط به مالک علامت تجاری را وارد نمایید.

توجه داشته باشید؛ اظهارنامه‌ ثبت برند دارای چند مرحله می‌باشد که بعد از تکمیل اطلاعات هر مرحله، به صورت خودکار صفحه بعدی باز می‌شود که اطلاعات مربوط به آن در اظهار نامه باید تکمیل گردد.

در نهایت نیز پس از پرداخت هزینه‌ اظهارنامه و ثبت نهایی آن، اظهارنامه در نوبت رسیدگی قرار می‌گیرد و حدود ۳۵ الی ۴۵ روز، زمان می‌برد تا کارشناس ارشد ثبت علائم تجاری، رسیدگی به پرونده‌ی شما را انجام دهد. سپس بعد از بررسی کارشناس ارشد، پرونده برای تأیید یا رد نهایی برای رئیس اداره، ارسال می‌شود که درصورت تأیید در این مرحله، باید هزینه‌ روزنامه در نوبت اول پرداخت و آگهی ثبت برند در روزنامه، منتشر شود.

پس از گذشت ۳۰ روز از تاریخ انتشار روزنامه‌ رسمی نوبت اول، باید هزینه‌ حق ثبت برند پرداخت شود تا برای علامت تجاری شما شماره‌ ثبت صادر شود. پس از طی این مراحل، با صدور شماره‌ ثبت، دستور اعلام ثبت علامت تجاری به نام مالک صادر می‌شود.

در پایان، شما با مراجعه به اداره‌ ثبت برند و ارائه‌ اصل مدارک آپلود شده؛ تصدیق ثبت علامت تجاری‌تان را دریافت می‌کنید.

برای ثبت برند از کجا باید اقدام کرد؟

ثبت برند شرکت فقط از طریق سامانه ثبت برند اداره مالیکت معنوی بوده و نیاز نیست به جایی مراجعه کرد چون تمامی فرآیند به جز مراجعه نهایی، آنلاین است.

برای ثبت برند باید چقدر هزینه کرد؟

هزینه ثبت برند در سال ۱۴۰۱ حدودا یک میلیون و دویست هزار تومان است؛ منتهی بستگی به محصول و کالای شما دارد.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)