banner

بهترین وکیل ثبت احوال + شرح وظایف

بهترین وکیل ثبت احوال

با متولد شدن هر شخص برای وی اسناد سجل احوال تهیه می‌کنند که تا آخرین دقایق زندگی فرد با وی مرتبط است. در کشور ما، جهت تغییر شناسنامه و تعیین کد ملی برای هر شخص، افراد به اداره ثبت احوال و یا برای مسائل پیچیده تر به بهترین وکیل ثبت احوال مراجعه می‌کنند.

امروزه نیز اکثراً افراد برای تغییر نام و نام خوانوادگی به ثبت احوال مراجعه می‌کنند. اسم شخص توسط خودش انتخاب نمی‌شود و به همین دلیل هر شخص بعد از رسیدن به سن قانونی ممکن است به دلایلی، از نام و یا نام خانوادگی خود ناراضی باشد و بخواهد آن‌ها را تغییر دهد.

برای مثال: اسم شخص تلفظ مناسبی ندارد یا اینکه معنای خاصی ندارد. اشخاص می‌توانند مطابق با قانون و طی کردن مراحل و شرایط نسبت به تغییر نام اقدام نمایند. همچنین شما می‌توانید با اخذ از بهترین بهترین وکیل ثبت احوال، به کارهای خود سرعت دارید. در ادامه بیشتر در مورد وکیل ثبت احوال در بهترین موسسه حقوقی صحبت می‌کنیم.

بهترین وکیل ثبت احوال کیست؟

به وکیلی که در حوزه مربوط به مسائل ثبت احوال، متخصص است و در این زمینه فعالیت می‌کند، وکیل ثبت احوال می‌گویند. قوانین مربوط به ثبت احوال مانند دیگر قوانین، با پیچیدگی‌های خاصی همراه است. این وکلا رابطه بسیار نزدیکی از نظر زمینه کاری با بهترین وکیل خانواده دارند.

البته افراد عادی نیز می‌توانند بدون استفاده از وکیل ثبت احوال امور مربوط به مسائل ثبت احوالی خود را پیش ببرند اما این کار با توجه به اینکه آشنایی کمی از قوانین دارید؛ ممکن است زمان باشد. لذا ما به شما در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم که از مشاوره حقوقی ایران وکالت که به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده‌ایم استفاده کنید. تنها کافی است با ما تماس حاصل کنید.

بهترین وکیل ثبت احوال کیست؟

وظایف بهترین وکیل ثبت احوال

  • تغییر نام و نام خانوادگی
  • ایجاد تغییرات لازم در شناسنامه
  • حذف نام همسر از شناسنامه
  • وکیل ثبت احوال برای تغییرات در شناسنامه

معیارهای انتخاب بهترین وکیل ثبت احوال

بهترین وکیل ثبت احوال در ایران باید به معیارهای زیر توجه داشته باشد:

  1. تجربه و مهارت: بهترین وکیل ثبت احوال باید تجربه و مهارت کافی داشته باشد تا بتواند بهترین مشاوره را به موکل خود ارائه کند و از حقوق و حقوق مالی آن‌ها به بهترین روش مراقبت کند.
  2. دانش حقوقی: بهترین وکیل ثبت احوال باید دانش حقوقی کافی داشته باشد تا بتواند به موکل خود در برابر قوانین و مقررات مختلف مرتبط با ثبت احوال کمک کند.
  3. صداقت و اخلاقیات: بهترین وکیل ثبت احوال باید اخلاقیات بالا و صادق باشد و به روی موکل خود باز باشد.
  4. قابلیت ارتباط و ارتباط برقرار کردن: بهترین وکیل ثبت احوال باید قابلیت ارتباط و ارتباط برقرار کردن با موکل خود را داشته باشد تا بتواند به بهترین نحو ممکن در پرونده آن‌ها کمک کند.
  5. قیمت: بهترین وکیل ثبت احوال باید هزینه‌های منصفانه و معقولی را برای خدمات خود دریافت کند.
  6. توانایی حل مسئله: بهترین وکیل ثبت احوال باید توانایی حل مسئله داشته باشد و بتواند به بهترین نحو ممکن به موکل خود در پرونده آن‌ها کمک کند.
  7. توانایی نوشتن قوانین: بهترین وکیل ثبت احوال باید توانایی نوشتن قوانین داشته باشد تا بتواند به بهترین نحو ممکن به موکل خود کمک کند.
  8. توانایی در جنگ و دفاع: بهترین وکیل ثبت احوال باید توانایی در جنگ و دفاع داشته باشد تا بتواند به بهترین نحو ممکن به موکل خود کمک کند.

لازم به ذکر است که هر فرد باید در انتخاب وکیل خود، نیازها و معیارهای خود را بررسی کند و با توجه به آن‌ها، تصمیم گیری کند.

تغییر مشخصات شناسنامه

در مسائل مربوط به تغییر شناسنامه، بیشتر سوالات زیر مطرح می‌شود:

  • تغییر نام
  • تغییر نام خانوادگی
  • تغییر سن
  • حذف نام همسر سابق از شناسنامه
  • اصلاح یا ابطال شناسنامه

تغییر مشخصات شناسنامه

شرایط مربوط به تغییر سن

با توجه به قانون حفظ اعتبار اسناد مصوب شده در سال ۶۷، تغییر تاریخ تولد اشخاص ممنوع می‌باشد. تنها درصورتی این عمل ممکن است که ثابت شود سن واقعی فرد با سن ثبت شده‌ی آن، حداقل ۵ سال اختلاف داشته باشد. این کار هم، صاحب شناسنامه فقط یکبار می‌تواند در طول عمر خود انجام دهد.

برای اثبات این قضیه باید به یکی از مراکز تشخیص کمیسیون مرکب از فرماندار یا توسط شهردار، مدیرعامل سازمان بهداری استان، رئیس شورای اسلامی شهر، رئیس اداره‌ی ثبت احوال و پزشک منتخب مراجعه فرمایید.

اما در تاریخ ۱۳۷۴، به موجب رای وحدت توسط هیئت عمومی دیوان عالی کشور، درخواست تغییر سن کم‌تر از ۵ سال در صلاحیت دادگاه‌های دادگستری است. این بدان معنا نیست که هر کسی بتواند، چه با بهترین وکیل ثبت احوال چه بی وکیل، سن خود را عوض کند. البته اکثرا درخواست‌هایی که در این خصوص مطرح می‌شود به دلیل اینکه دلیل و توجیه قانونی و منطقی ندارد، رد می‌شود.

تغییر نام و نام خانوادگی

طبق ماده ۴۱ قانون ثبت احوال که در سال ۱۳۶۳ اصلاح شد: حق تقدم نام خانوادگی با رعایت تاریخ صدور سند، برای افرادی است که به نام آنان در دفاتر مربوط به نام خانوادگی ادارات ثبت احوال به ثبت می‌رسد و  دیگر حق اختیار آن در آن اداره نمی‌باشد به جز اینکه با اجازه دارنده حق نقدم.

در صورت فوت حق تقدم به وارث قانونی فرد انتقال پیدا می‌کند. البته هر یک از ورثا می‌توانند به فردی که نام خانوادگی آن‌ها را اختیار کرده، اعتراض کنند و درخواست تغییر نام خانوادگی فرد را از دادگاه بخواهد. لازم به ذکر است هر یک از افراد زیر که نام خانوادگی آن‌ها قابل تغییر است، بل مراجعه به اداره ثبت احوال محل زندگی خود می‌توانند درخواست تغییر نام خانوادگی کنند.

  • شخص باید بالا ۱۸ سال سن داشته باشد و برای افراد زیر ۱۸ سال، داشتن حکم رشد اجباری است.
  • قیم اطفال تحت سرپرستی، با ارائه مدارک مستند، می‌تواند اقدام به تغییر نام خانوادگی طفل خود کند.

حذف نام همسر سابق از شناسنامه

طبق ماده ۴۲، زن می‌توانند پس از توافق با شوهر خود، تا زمانی که دارای زندگی مشترک هستند؛ از نام خانوادگی همسر بدون رعایت حق تقدم استفاده کند. در صورت طلاق، استفاده از نام خانوادگی به اجازه همسر موکول می‌شود.

صدور شناسنامه و ثبت ولادت و وفات در اداره ثبت احوال

صدور شناسنامه و ثبت ولادت و وفات در اداره ثبت احوال

صدور شناسنامه

شناسنامه نشان‌ دهنده هویت و شجره هر انسانی است. در شناسنامه موارد زیادی از اطلاعات هر شخص مانند نام، نام خانوادگی، محل تولد، تاریخ تولد و غیره، ثبت شده است. سازمان ثبت احوال با هدف درج و صدور شناسنامه و ثبت تاریخ ولادت، ازدواج، وفات، طلاق، رجوع و بذل مدت ایجاد شده است.

ثبت ولادت

ثبت ولادت هر نوزادی، در هر کجای کشور، بر عهده سازمان ثبت احوال است حال آن که والدین فرزند خارجی یا ایرانی باشند. والدین فرزند باید برای ثبت تولد فرزند خود، تا ۱۵ روز مهلت دارند که به ثبت احوال مراجعه کنند؛ گفتنی است اتباع خارجی برای انجام این کار باید به کنسولگری مراجعه کنند. شایان به ذکر است برای طفل ایرانی شناسنامه و برای طفل غیر ایرانی گواهی تولد صادر می‌شود.

ثبت وفات

همان طور که گفتیم تاریخ وفات نیز مانند ولادت، باید در شناسنامه ثبت شود. فوت هر ایرانی باید به اطلاع سازمان ثبت احوال برسد و این قانون شامل طفلی که مرده به دنیا می‌آید هم می‌شود. در صورت فوت ایرانی‌های مقیم خارج کشور، تاریخ فوت آنان باید به اطلاع کنسولگری برسد تا روند ثبتی انجام گردد. برای صدور گواهی فوتی، باید یک پزشک آن را تایید کند یا حضور دو نفر شاهد، الزامی است. همچنین مهلت ثبت گواهی فوت ۱۰ روز است.

ثبت ازدواج و طلاق

ثبت ازدواج و طلاق باید توسط صاحبان دفترخانه‌های رسمی ازدواج و طلاق صورت بگیرید. این دفترخانه‌ها موظف هستند، ثبت ازدواج و طلاق را به اطلاع سازمان ثبت احوال برسانند. افرادی که در خارج از ایران سکونت دارند، از طریق کنسولگری باید اقدام به این کار کنند.

بهترین وکیل ثبت احوال در ایران هزینه‌های چه میزانی دارد؟

هزینه‌های بهترین وکیل ثبت احوال در ایران بستگی به موضوع و نوع پرونده دارد که شامل مجموعه‌ای از خدمات حقوقی است که وکیل برای شما انجام می‌دهد. هزینه‌های وکیل برای هر پرونده می‌تواند متفاوت باشد و بستگی به موضوع، میزان زمان و تلاش مورد نیاز و مهارت و تخصص وکیل دارد.

در عمل، هزینه‌های وکیل برای پرونده‌های ثبت احوال ممکن است شامل هزینه‌های مشاوره، هزینه‌های تحقیق، هزینه‌های پرونده و هزینه‌های دفاع در دادگاه و جلسات باشد. معمولا وکلا به صورت ساعتی و یا براساس تعرفه‌هایی که توسط سازمان وکلا تعیین شده است، هزینه خود را برای خدماتشان دریافت می‌کنند.

در مورد هزینه‌های وکیل، باید توجه داشت که ارزش خدمات حقوقی به دلیل تفاوت در سطح تخصص و تجربه، به طور قابل توجهی متفاوت است. بنابراین، انتخاب بهترین وکیل ثبت احوال در ایران، نباید برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها باشد، بلکه باید بر اساس تخصص و تجربه وکیل انجام شود.

جمع بندی

همان‌طور که در این صفحه از ایران وکالت به آن اشاره نمودیم قوانین مربوط به حوزه ثبت احوال، پیچیدگی‌های خاصی دارد که طاقت فرسا و بسیار زمان‌بر است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اگر هم قصد اخذ بهترین وکیل ثبت احوال را ندارید، حتما برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ایران وکالت تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول در خصوص بهترین وکیل ثبت احوال

زن چه زمانی می‌تواند نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف کند؟

در صورتی که زن دوشیزه (باکره) باشد، می‌تواند درخواست حذف نام همسر سابق خود را بدهد. در غیر این صورت تنها در زمان ازدواج مجدد این امر ممکن است.

برای تغییر نام و نام خانوادگی باید به کجا مراجعه کنیم؟

برای انجام این کار باید ابتدا به ثبت احوال مراجعه فرمایید. امر مزبور در صلاحیت هیات حل اختلاف ثبت احوال می‌باشد که در صورت مخالفت، حق اعتراض در دادگاه را دارید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)