در قانون، روابط کارفرما و کارمند یا کارگر به طور کامل بیان شده است. براین اساس، کارفرما وظیفه دارد مطابق با تعرفهها و مشخصههای موجود، حقوق و مزایای کارمندان خود را پرداخت کند. این مزایا شامل عیدی، مرخصی، پاداش، حق مسکن، حق اولاد، خوار و بار و سایر موارد است که باید به موقع به کارگر پرداخت شود و اگر کارفرما، این حقوق را نادیده بگیرد، کارگر میتواند به اداره کار محل زندگی خود مراجعه کرده و اعلام شکایت از کارفرما کند.
با ما در ایران وکالت همراه باشید.
شرایط شکایت از کارفرما
مطابق با قانون، میتوان تحت شرایطی از کارفرما شکایت کرد. یک کارگر میتواند برای دریافت حق و حقوق خود به اداره کار مراجعه کند، اما باید دارای دلایل موجه و مدارک لازم برای اثبات ادعای خود باشد. شکایت از کارفرما به طور معمول به دلیل عدم بیمه نکردن کارگر، اخراج غیر قانونی و پرداخت نکردن حقوق و مزایای او است.
مراحل شکایت از کارفرما
کارگری که قصد شکایت از کارفرما را دارد، باید ابتدا دادخواست شکایت خود را تنظیم و ثبت نماید. در این دادخواست باید تمامی مطالبات کارگر مانند اضافه کاریها، سنوات، حق بیمه و… ذکر شود. نکتهای که وجود دارد این است که امکان درخواست برخی از مطالبات به طور همزمان وجود ندارد. به طور مثال، اگر یک کار به علت اخراج غیرقانونی از کارفرمای خود شکایت میکند، نمیتواند درخواست دریافت مطالبه حق سنوات و کار مجدد داشته باشد.
به این دلیل که درخواست حق سنوات با بازگشت به کار تضاد دارد و اگر یک کارگر قصد دریافت حق سنوات خود را داشته باشد، دیگر نمیتواند به کار خود بازگردد و اگر فردی هر دو درخواست را با هم داشته باشد، به هیچ کدام رسیدگی نمیشود. برا انجام شکایت از کارفرما میتوان به بهترین وکیل دعاوی کارگر و کارفرما مراجعه نمود و از تجربه وکیل، راهنمایی و مشاوره حقوقی ایشان بهره گرفت.
درگذشته، ثبت درخواست شکایت از کارفرما به روش سنتی و از طریق مراجعه به اداره کار امکانپذیر بود اما امروزه کارگر میتواند با مراجعه به سامانه اینترنتی اداره کار، مطالبات خود را درخواست نماید. البته در سامانه ثبت شکایت به غیر از ثبت درخواست، امکان بارگذاری مدارک و مستندات نیز وجود دارد. پس از گذراندن تمام مراحل برای متقاضی پیامی فرستاده میشود و فرد با مراجعه کردن به پنل کاربری، می تواند درخواست خود را پیگیری کند.
چگونه میتوان از کارفرما شکایت کرد؟
در گذشته برای شکایت از کارفرما، فرمهایی تنظیم میشد که فرم درخواست نام داشت و کارگر اطلاعات خود و کارفرما را همراه با مطالبات خود در این فرم وارد میکرد و با مراجعه کردن به اداره کار، مراحل ثبت کردن درخواست را می گذراند. اما به تدریج، با توجه به این نکته که حجم زیادی از افراد برای پیگیری مطالبات خود به این اداره مراجعه میکنند بسیار زیاد است، تمامی مراحل به صورت الکترونیکی انجام میگیرد که باعث صرفهجویی در وقت میشود.
در این روش، کارگر تمامی اطلاعات مربوط به خود و کارفرما را وارد سامانه اداره ثبت کرده و مدارک مورد نیاز خود را در آن ثبت میکند تا پس از بازبینی، در زمان مشخص شده به همراه کارفرما در سازمان اداره کار حضور پیدا کرده و حقوق خود را دریافت کند. قابل ذکر است که این روش، جدید بوده و به همین دلیل، بعضی از مراحل به شکل سنتی و با مراجعه حضوری به اداره کار امکانپذیر میباشد.
مدت زمان رسیدگی به شکایت از کارفرما
مدت زمان در نظر گرفته شده برای شکایت از کارفرما تفاوت دارد. بنابراین، با توجه به نوع مطالبات کارگر و همینطور موضوع شکایت، زمانبندی آن تعیین می شود. همینطور، بعضی از مطالبات کارگران توسط قانونگذار زمانبندی مشخصی دارد که در غیر این زمان، نمی توان به درخواست آنها رسیدگی کرد. به عنوان مثال، کارگری که به شکل غیر قانونی از کار اخراج شده است، سی روز فرصت دارد که به اداره کار مراجعه کرده و در خواست خود را در باب شکایت ارائه کند.
مدارک مورد نیاز جهت شکایت از کارفرما
برای این که یک کارگر بتواند از کارفرمای خود شکایت کند باید اسناد و مدارک لازم را برای اثبات ادعای خود داشته باشد تا بتواند به اداره کار ارائه دهد. چنانچه مدارک لازم برای ارائه به مراجع قانونی نداشته باشد، درخواست او پذیرفته نمی شود. بنابراین، داشتن مدارک و اسناد معتبر، مهمترین شرط برای شکایت از کارفرما به شمار می رود.
همچنین، رابطه کارگر و کارفرما برای مراجع قانونی می بایست اثبات شود. در این صورت کارگر مجاز است به درخواست مطالبات خود بپردازد. اما اگر رابطه کارفرما و کارگر در دادگاه به اثبات نرسد، امکان رسیدگی به مطالبات از این روش وجود ندارد و کارگر باید برای پیگیری حقوق خود به مراجع دیگر مراجعه کند. یکی از مدارکی کارگر باید برای دریافت مطالبات ارائه کند، فیش های دریافت شده از طرف کارفرما است.
بهترین وکیل شکایت از کارفرما
همانطور که پیشتر گفته شد، در روند شکایت از کارفرما نکته مهم این است که رابطه کارگر و کارفرما باید به اثبات مراجع قانونی برسد. مرحله بعد، ارائه مستندات برای شکایت از کارفرما به اداره کار است و نکته ای که باید به آن توجه شود این است که کارگر باید به شکل کامل بداند که مطالباتش چیست. به همین دلیل، چنانچه کارگر به قواینن ثبت شکایت از کارفرما آشنا نباشد، نمی تواند از حقوق خود دفاع کند و به مطالبات خود دست پیدا کند.
اما گاهی اوقات کارگران با تصور اشتباه و بدون داشتن مدارک کافی به سازمان شکایت میکنند و نمی توانند مطالبات خود را بدست بیاورند. به همین جهت، بهتر است قبل از هر کاری با بهترین وکیل اداره کار مشورت کنند.
چگونه میتوان از کارفرما شکایت کرد؟
امروزه تمامی مراحل ثبت شکایت از کارفرما به صورت اینترنتی است. شخص شاکی با مراجعه به سامانه اداره کار، میتواند و پس از بارگذاری مدارک، اقدام به ثبت درخواست شکایت خود کند.
طی چه شرایطی می توان اقدام به شکایت از کارفرما کرد؟
دلایل متعددی در این خصوص موجود است. از جمله عدم بیمه توسط کارفرما، اخراج غیرقانونی ، عدم پرداخت حقوق و مزایای کارگز و غیره.
ارسال پاسخ